image

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ، قیمت پشم سنک تخته ای، توری دار و هیدروپونیک

پشم سنگ نوعی عایق الیافی که از مذاب سنگ بازالت و سرباره فولاد تولید می شود. این عایق در دمای حرارتی 1450 درجه سانتیگراد تولید می شود و کاملاٌ استریل می شود و هیچ مواد غذایی در آن برای رشد میکروب ها و قارچ ها و جود ندارد. نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتی گراد و تحمل دمایی آن مثبت 750 درجه سانتی گراد و تحمل بردوتی آن منفی 30 درجه سانتی گراد است.

انواع پشم سنگ 

پشم سنگ ابتدا به صورت پتو و یا لحافی تولید می شوند. برای انکه کاربرد آنها زیاد شود و بتوان از آن به سادگی استفاده نمود. و از آن برای عایق کایر همه جای خانه استفاده نمود در شکل های زیر تولید می شوند که عبارتند از :

پشم سنگ فویل دار یا رولی لحافی

پشم سنگ رولی یک عایق لحافی یا پتوی است که از الیاف های ظریف نسوز با انواع روکش های کاغذ کرافت و  فویل آلومینیوم و فویل آلوم گلاس تولید می شود. این عایق لحافی با عرض 1.20 متر و طول 10 متر و در انواع ضخامت ها از 5 سانت تا 10 سانت  و در چگالی یا دانسیته های 25، چگالی 30 و چگالی 50 کیلو گرم در متر مکعب تولید می شود.

این عایق رول سبک انعطاف پذیر و دارای مساحت زیادی نسبت به سایر محصولات دیگر می باشد. این عایق برای عایقکاری های تاسیسات موتور خانه عایقکاری مخازن های بزرگ و کوچک و دود کش ها و عمده کاربردش در پوشش سالنهای بزرگ است.

این عایق رولی در انواع روکش ها و یا لفاف تولید می شود که کاربرد هر کدام متفاوت می باشد. پشم سنگ فویلدار مسلح نخ دار: این عایق اغلب برای عایقکاری  های سقف سوله ها و شیروانی ها و همچنین برای عایقکاری های کوره ها با درجه حرارت پایین و در اجاق گازهای فر دار خانگی استفاده می شود .

پشم سنگ تخته ای

عایق پشم سنگ تخته ای  یا پانلی یک عایق مکعب شکل است که از الیاف های پشم سنگ که سفت و سخت شده است تولید می شود. که با سطحی صاف و در ابعاد های استاندارد برش می خورد. این عایق پانلی یا تخته ای مخصوص مکانهای صاف مانند دیوار، کف و سقف خانه ها است. از این عایق در عایقکاریهای دیوار های بیرونی و داخلی استفاده می شود. طول این عایق پانلی 1.20 متر و عرض آن 60 سانت و در چگالی های 40، چگالی 60، چگالی 80، چگالی 100، چگالی 120، چگالی 150 و در ضخامت های 3 سانت تا 10 سانت تولید می شود.

این عایق که به صورت مکعب مستطیلی است مخصوص صدا گیری و گرما و سرما در ساختمانها جهت صرفه جویی در سوخت و جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی و خنکی نصب می شود. هر مقدار که ضخامت و چگالی این عایق پانلی زیاد باشد .مقدار هدر رفت گرمایی و خنگی کتر و بهره وری آن بالاتر می رود.

این عایق در ابعاد های سفارشی نیز تولید می شود که برای اجاق گازهای بزرگ فردار جهت دیوار های آن تولید می شود مانند کوره های نان پزی. این عایق با انواع روکش های فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و تیشو سیاه رنگ و با انواع توری های فایبر گلاس جهت عایقکاری های دیوار که با سیمان و ملات سازگاری دارد تولید می شود. پشم سنگ تخته ای یا پانلی بیشتر در خانه ها جهت عایقکاری دیوار ها و سقف ها از این محصولات پشم سنگ D80/50 ،D100/50،D120/50، جهت صدا گیری استفاده می شود.

این سه محصول بیشترین مصرف را در ساخت و ساز خانه ها استفاده می شود.  چون فضای کمتری را اشغال می کند.  و چگالی یا دانسیته آنها بالا می باشد.  عایق  تخته ای با انواع سازه های فلزی کناف و الوار های چوب نصب می شود. پشم سنگ تخته ای یا پانلی فویلدار یک عایق بلوک مکعبی که از الیاف پشم سنگ و یک طرف آن را فویل پوشانده است. این عایق مخصوص مکانهایی است که قرار نیست پوشانده شود و برای زیبایی کار و همچنین برای صدا گیری در استریو ها و آگوستیک کردن سقف خانه ها و استفاده می شود 

پشم سنگ توری دار

پشم سنگ توری دار یک تشک پشمی مقاو م در برابر حرارت و مخصوصاً کشش و جذب صدای بالا می باشد . این عایق پشم سنگ توری دار با یک توری مش شش ضلعی تولید می شود که گالوانیزه  بسیار مقاوم  است. این عایق در حرارت های بالا تا 1000 درجه سانتی گراد که بستگی به چگالی  و ضخامت آن بستگی دارد. عایق توری دار در عرض 1 متر و 1.20 با طول ها 5 متر و 6 متر و با انواع طول های متفاوت تولید می شود. و در  انواع ضخامت ها از 3 سانت تا 10 سانت و با انواع چگالی های 50، چگالی 60، چگالی 80، چگالی 100، چگالی 120، چگالی 150 کیلوگرم تولید می شود.

این پتوی رولی لحافی با توری گالوانیزه که با سیم به هم دوخته شده است تولید می شود. الیاف های این عایق بسیار نرم انعطاف پذیر است. و دارای چگالی بالایی می باشد که اغلب در پترو شیمی ها و پالایشگاه ها و عایقکاری دودکش های کشتی های باری استفاده می شود. این عایق در انواع فویل آلومینیوم  تولید می شود که فویل مانع از رسیدن رطوبت به عایق می شود.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای که نام خارجی آن rock wool pipe insulation نوشته می شود. همانطور که از اسمش مشخص است مخصوص عایقکاری لوله ها است .این عایق کاملاً شبیه به لوله است. این عایق لوله را به اندازه سایز خارجی لوله ها تولید می کند. عایق لوله در واقع یکی از مهمترین محصولات است. که جهت جلوگیری هدر رفتن انرژی کمک زیادی به ساختمان ها و سایر صنعت ها مانند تاسیسات پالایشگاه ها و پترو شیمی می کند.

طولانی بودن لوله های تاسیسات و سیستم خنگی و گرمایی به وسیله لوله ها انجام می شود و اگر عایق نشود بیشترین انرژی گرمایی و سرمایی و مصرف سوخت از طریق لوله ها انجام می شود که باید جدی گرفته شود. عایق لوله ها از عرق کردن لوله ها و لرزش آنها و همچنین مانع از هدر رفتن انرژی گرمایی و خنکی لوله ها  می شود.  و همچنین دمای لوله ها را در امتداد لوله ها یکسان نگه می دارد.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ به عموامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها بستگی به نوع تولید، مواد اولیه، ضخامت عایق، چگالی و نوع لفاف آن دارد. قیمت پشم سنگ به صورت متر مربع قیمت گذاری می شود. هر یک از محصولات متنوع آن درای قیمت های مختلفی است که نسبت به نوع کاربرد آن قیمت گذایر می شود. این عایق با انواع پوشش هاو یا روکش فویل آلومینیوم، کاغذ کرافت تولید می شوند. قیمت پشم سنگ فویل دار گرانتر از پشم سنگ با روکش کاغذ کرافت است.